Turistika

• ukončena
9 dnů
účastníci Čalfa

5. den pátek 08.09.2023 - Nové Město pod Smrkem - Harrachov

Přejít na:

31km/166km
975m up/827m down
9h na cestě/7h chůze
Jizerky
Vstávám před sedmou a chystám si snídani. Do vaku nabírám čerstvou studenou vodu a z ledničky si beru vychlazenou vrcholovou prémii. V půl osmé vyrážím. Chci využít chladnějších ranních teplot. Je 15 stupňů a to je fajn.
Poměrně rychle projdu městem a na jeho konci odbočuji na pomalu stoupající pěšinu. Za chvíli již jdu vysokou mokrou trávou. Trochu mě zarazí cedule "Pozor zlý kůň", ale jsem v klidu. Cedule je na ohradníku vymezujícím louku. Když však přijdu ke stáji a kolem dokola je ten ohradník, pochopím, že jsem naopak já měl jít po té louce. Kůň naštěstí není doma, tak s drobnými obtížemi překonám ohradník a dál již jdu lesem.
Pozvolna cesta stoupá kolem singltrekových tratí, kterých je tu opravdu hodně.
Kousek pak jdu po asfaltové lesní cestě až ke Streitovu obrázku. Zatím to byla pohoda. Jsem v 700 metrech a ještě musím nastoupat něco přes 400 a zbývají na to 3 kilometry. Po pár metrech tomu profil začne odpovídat. Jde se ale dobře, dokonce pofukuje lehký studený větřik. V půl desáté jsem nahoře. Kopec to byl rozhodně výživný, ale stoupák na Luž byl podstatně horší. Přeci jen na Smrk jsem šel po značených cestách. Dám si sušit věci a lezu na rozhlednu. Je dost pocitová a kývá se. Rozhledy jsou ale parádní. Škoda jen ranního oparu na obzoru. Zajímavé je, že od rána jsem nastoupal 604 metrů, ale klesnul jen 1 metr. Prostě furt do kopce.
Po pauze naopak začínám klesáním k Nebeskému žebříku. Když ho sejdu, pochopím ten název. Jsem rád, že jsem to šel dolů a to taky nebyla úplně procházka. Tady se napojím na červenou značku, která mě bude provázet už celý zbytek dne. A cesta je to úžasná. Zase jsem ve svém živlu - potůčky, skalky, chodník přes mokřad, prostě paráda. Na Pytláckých kamenech si dávám delší pauzu, suším všechny věci a pár minut si poležím. Pak už jen přes Jelení stráň a Lasičí cestu sejdu do osady Jizerka. Kouzelné místo. Je tu na výběr několik otevřených restaurací, tak váhám do které zajít. Tak nějak mě ale láká až ta poslední s příznačným názvem "Hospoda na Jizerce". Rozhodnuto, jdu až do ní. S drobnými pochybami tak mlčky mijím slunečníky zvoucí k návštěvě. Jsem přeci rozhodnutý. Mé rozhodnutí ale bere za své, když u jedné z restaurací vidím upoutávku "Uzený vepřový jazyk, křenová omáčka, knedlík". Podle hesla bližší košile nežli kabát usedám na zahrádku a hned si objednávám. Jídlo bylo vynikající, ale přeci jen mě trochu mrzí, že jsem takto vynechal vybranou hospodu a tak si říkám, že druhé pivo si dám až tam. Zaplatím a jdu asi kilometr k zavřené Hospodě na Jizerce. Čert vem jedno pivko, ale ta představa, že se sem potáhnu zbytečně a měl bych se vracet. Hlavně pro mě je nepochopitelný důvod - Otevřeno jen pro ubytované. To pak ale nemají inzerovat, že provozují restauraci.
No nic, dál mě čeká sestup do Harrachova podél Jizery a na to se těším. Řeku sice vidím jen mezi stromy, ale její hukot je zřetelně slyšet. U rozcestníku Údolí Jizery řeku křižuje železniční most, tak sejdu dolů k řece a kochám se. Za nově zbudovaným železobetonovým mostem pro pěší je chata s restaurací. Z technických důvodu zavřeno. Že se vůbec divím. To ovšem důvod uzavření následujícího Občerstvení u Mašinky je dost bizarní - zavřeno z důvodu výluky vlaku. Jako hospodu úplně nepotřebuju, tuto část jdu ve stínu a od vody jde krásný chlad, ale musím se těm náhodám smát.
U vlakového nádraží jsem už v Harrachově a lesní pěšinou scházím dolů do města a mířím k Fáfově boudě, kde je můj cíl. Dám si osvěžující sprchu a čekám až přijede Olinka s dětma. Přijedou za mnou na víkend a s Pájou si dáme zítra přechod Krkonoš.
Dnešní den byl o 100% lepší než ten včerejší. Výstup na Smrk nakonec nebyl taková hrůza a ten rozhled byl úžasný Osada Jizerka je taky fakt pecka, stojí za návštěvu. Asi jsem holt horský a lesní typ.

Fotogalerie

<= 4. den Černousy - Nové Město pod Smrkem zpět na hlavní akci 6. den Harrachov - Sněžka =>

Den 6/9 - Harrachov - Sněžka

09.09.2023

34km/200km
1500m up/768m down
9,5h na cestě/7,5h chůze
Sněžka - výš už to v Česku nejde Dnešní část půjdu na lehko a s Pájou. Olinka s Elli přejedou autem...

zobrazit zápis

Den 7/9 - Sněžka - Královecký Špičák

10.09.2023

35km/235km
949m up/1467m down
11h na cestě/8h chůze
Dokončení Krkonoš Snídaně jsou na Luční boudě od půl osmé, tak vstávám v 7. V tichosti se balím a jdu se...

zobrazit zápis

Den 8/9 - Královec - Buková hora

11.09.2023

35km/270km
900m up/1135m down
10h na cestě/7,5h chůze
Adršpach Byla to extrémně teplá noc. Spalo se mi nádherně. Večer bylo 20 stupňů a až k ránu klesla teplota k...

zobrazit zápis

Den 9/9 - Buková Hora - Broumov

12.09.2023

27km/297km
864m up/1057m down
8,5h na cestě/7h chůze
Broumovská vrchovina Noc byla opět velmi teplá. Ráno vstáváme v 6 a ještě stíháme pozorovat měsíc a kometu Nišimura. Slunce teprve...

6 komentáře

Napište svůj názor

Váš kometář se zobrazí až po odsouhlasení administrátorem.
Komentáře registrovaných uživatelů se zobrazují okamžitě.
  • otyas08.09.2023, 21:22

Jizerku mám už dlouho na seznamu. Před lety tam astronomové z Akademie věd vyhlásili "rezervaci tmy". V noci je tam prý největší tma v republice.

• Čalfa08.09.2023, 21:35

Ano, informační cedulky na to upozorňují. Taková noc tam nahoře by mohla být super.

• Ondra23.09.2023, 11:26

Ahoj Čalfo, koukám že jsi šel pár dní za mnou, škoda že jsme se zase nepotkali. Já to letos zakončil v půlce Orlických hor a pokračovat budu taky až příští rok. Škoda, že jsi před Chválečí uhnul z hraniční zelené na asfalt. Po hraničním hřebenu tam vedla opravdu krásná cesta. Ale jinak souhlasím, že polské značení a vedení cest je kolikrát za trest. Jinak ty prosluněné Krkonoše ti závidím. Mě behem přechodu Jizerek a Krkonoš v jednom kuse pršelo. Kolik jsi vlastně ušel letos po hranicích kilometrů? Mě se letos povedlo ukousnout krásných 500km. No každopádně ať to př íští rok šlape stejně jako tenhle! Ondra (Loni jsme spolu šli jeden den v Českem Lese z rozhledny Havran)

• Čalfa23.09.2023, 11:42

Ahoj Ondro, jasně že si na naší společnou cestu pamatuju, bylo to moc fajn. Mně se letos podařilo vyrazit 3x a celkem jsem dal 750 kiláků ve 23 dnech. U Chvalče jsem se dlouho rozmýšlel kudy to vzít. Třeba se příští rok zase někde potkáme. Klidně dej vědět až se budeš chystat.

• Ondra23.09.2023, 12:41

Tak to jsi urazil hodně pěknej kus cesty. Určitě se rád ozvu a třeba zase pár kilometrů spolu ujdeme